Yvonne Douw
Max Douw

Ruud Emmerik

‘Ik was al rector toen ik in aanraking kwam met de effectieve-schoolgedachte. Ik werd gegrepen door de wetenschappelijke wijze waarop die stroming kijkt naar een goede opbouw van het onderwijs en het meten van zijn effecten. Goed onderwijs bleek niet doe-maar-wat-je-denkt-dat-goed-is, maar een controleerbaar proces, waarbij kan worden voorspeld wat wel en wat niet werkt. En dat gold zeker voor ‘mijn’ doelgroep toentertijd, de achterstandsleerlingen. Ik vond dat een verademing, een breuk met het verleden…’
‘Na jaren als schoolleider te hebben gewerkt, besloot ik consultant te worden. Toen bleek wat een verschil er zit tussen leiding geven en adviseren. Ik had geen moer meer te vertellen. Je wordt louter nog beoordeeld op je attitude en je inzicht. Dat was wennen maar toen ik wás gewend, gaf me dat een geweldige ruimte. Ik kon buiten de kaders gaan denken waarin je als schoolleider al snel verzeild raakt. Achteraf noem ik dat de periode waarin ik werkelijk kon gaan groeien. Niet langer meer denken in louter inhoud maar daar ook de contexten bij betrekken. Mijn creativiteit kwam los.
Ik werd niet alleen consultant maar ook zelfstandig ondernemer. En dat gaf weer een andere dynamiek. Ik was voordien best een ondernemende directeur maar wel met andermans geld. De wetenschap dat ik met mijn eigen geld risico’s nam en dus failliet kon gaan heeft mijn manier van kijken fundamenteel veranderd. Ik kom tegenwoordig nergens meer zonder goed om heen te kijken wat de kansen zijn. Want kansen zijn er altijd. De kans om te groeien.’

Curriculum Ruud Emmerik



Opleiding
Lichamelijke opvoeding en Onderwijskunde.

Werkervaring
2006 - 2010 Het uitvoeren van driedaagse trajecten voor de Montessori Scholen in Amsterdam, De Esloo groep in Den Haag, de directeuren van NUOVO Utrecht, Comenius in Capelle aan de Ijssel, Panta Rhei in Amstelveen, Accent in Rotterdam, De Utrechtse School en Pouwer in Utrecht.
Opdrachten voor Roc's (Amsterdam, Leiden, Arnhem, Dordrecht, Friesland, Haarlem) scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam, Rotterdam, Purmerend, Zaanstad, Leiden, Haarlem, Utrecht en Den Haag en instellingen voor jeugdzorg.
Ontwerper van het concept “dieper leren
2000 - 2006 Werkervaring als consultant met opdrachten.
2004 - 2006 Oprichting Rodingroep (kennisreizen naar Italië.
2001 - 2005 Zelfstandig consultant in Ruud Emmerik BV.
2000 - 2001 Senior consultant bij BMC.
1975 - 2000 Werkervaring in lijnorganisaties.
1993 - 2000 Voorzitter van de centrale directie van het Johan de Witt College Den Haag met zes vestigingen (2800 leerlingen, praktijkschool, vmbo, mavo, havo en vwo).
In deze periode ben ik als auteur betrokken geweest bij diverse publicaties w.o. twee boeken:
Effectieve scholen en kwaliteitszorg (met Arie Olthof en Hans Satter in 1992).
Integrale kwaliteitszorg in het voortgezet onderwijs (met Arie Olthof en Fred Troost in 1994).
1987 - 1993 Rector van de Hugo de Groot scholengemeenschap in Rotterdam (1000 leerlingen mavo/havo/vwo en gymnasium).
1982 - 1987 Adjunct-directeur Haagse Scholen Combinatie (Mbo-instituut met 1300 leerlingen).
1975 - 1982 Leraar en coördinator Mbo Verpleegkunde in Leidschendam.

Uitgevoerde opdrachten tussen 2000 en 2006
2006 Procesmanager onderwijs ROC Rijn IJssel.
2006 Facilitator kenniskring van het ROC van Amsterdam.
2006 Projectleider onderwijsverbetering van drie praktijkscholen in Utrecht en omstreken.
2006 Procesmanager onderwijs van het Rijn IJssel College.
2006 Moderator van kenniskring voor directeuren onderwijs van het ROC van Amsterdam.
2004 - 2006 Vier kennisreizen naar Italië waar duurzaam leren centraal staat en gewerkt wordt met het concept van meervoudige intelligentie van Gardner met een groep mensen afkomstig uit diverse beleidssectoren en functieniveau’s.
2004 - heden Adviseur VSV/ beroepskolom Utrecht.
2003 - heden Stedelijk programmaleider beroepskolom Amsterdam.
Alle VMBO-scholen en de beide ROC’s. 15 programma’s voor de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, voor de aansluiting onderwijs en zorg en voor de verbinding VMBO/ MBO voor diverse opleidingen.
2001 - 2004 Stedelijk projectleider onderwijskansen / adviseur Scholenwerk VMBO/ MBO Den Haag.
2002 - 2004 Stedelijk projectleider onderwijskansen Eindhoven.
2001 - 2005 Stedelijk projectleider onderwijskansen VO-scholen, Utrecht.
2000 - 2002 Landelijk Programmaleider School en Sport voor het Ministerie van VWS/ OC&W en van de organisaties NOC-NSF en NISB.
2000 - 2001 Landelijk Projectleider onderwijskansen voortgezet onderwijs voor het Ministerie van OCW.